Verslag 19e 'Legend of the Fall'
19 oktober 2019


19e Legend of the Fall - 19 oktober 2019
Tja, het gebruikelijke mooie weer liet ons dit jaar helaas in de steek. Van de andere kant, vergeleken met het weer op de vrijdag ervoor en de zondag erna, mochten we ook niet al te veel klagen: het was nagenoeg de hele dag droog en zelfs de vele (vooral voor Expert- en Sportklasse) onverharde wegen waren nog enigzins berijdbaar!
En zoals Johan Cruyff het ooit met zijn "elk nadeel heb zijn voordeel" ooit verwoordde gold dat nu ook voor ons: waar we normaliter de mooie Limburgse wegen moeten delen met ruiters, wandelaars en fietser, hadden we dit jaar het rijk voor ons alleen.

We hadden weer een deelnemersveld om trots op te zijn; met 120 wagens niet alleen qua aantal, maar zeker ook qua diversiteit, en voor de tweede keer dit jaar stond het Kerkplein van Bocholt vol met rallywagens.
De eerste keer was dat in mei tijdens de Sezoensrally, en de derde keer gaat dat zijn tijdens de Moustache Classic in november.
In welke gemeente in de Benelux kan dat nog? Een woord van dank aan de gemeente is dan ook méér dan op zijn plaats!

De start tegenover Brouwerij Martens was tevens ook de start van de regelmatigheidsproef. Gezien de uitslag kwam deze voor een aantal deelnemers blijkbaar toch als een verrassing alhoewel deze toch aangekondigd was...!
Enfin, de maximum straf bij de regelmatigheidsproef was lager dan het missen van één bordje dus iedereen had nog alle kans op een goede klassering.
Na een rondje om Bocholt heen liep de route via Bree en Kinrooi richting Neeroeteren waar er een pauze was bij Sebring Motors. Hier werden we door Luc Hendrickx verwelkomd met koffie en cake.

Luc Hendrickx - Sebring Motors, Neeroeteren

Na de pauze liep de route via Opglabbeek en Meeuwen om vlak voor Helchteren naar het zuiden af te buigen richting Bokrijk.
Vlak voor de finish in Genk liep de route langs het Albertkanaal en passeerde de deelnemers de koeltorens van de Centrale van Langerlo. Dit was de laatste kolencentrale van België; ze werd in 2017 stilgelegd.
Aangekomen bij Feestzalen Elysee werden de deelnemers getrakteerd op een lekker glaasje Sezoens alvorens aan tafel te gaan.
De rekenkamer was ondertussen druk bezig om alle controlekaarten te verwerken en om stipt 20:00 konden we prijsuitreiking beginnen en liep deze 19e editie van de Legend of the Fall op zijn einde.

Zeldzaam op de rallypaden
Elk jaar zijn wij weer bijzonder trots op de diversiteit van ons startveld en mogen we weer enkele wagens aan de start verwelkomen die niet-alledaagse zijn, en al zeker niet op de rallypaden.
Zo hadden we dit jaar o.a. een Jensen 541, een bijzonder zeldzame wagen waarvan er slechts 226 gemaakt zijn.
Veel minder zeldzaam (knipoog!) is de Maserati Vignale Spyder met een productie-aantal van 245...
De Fiat 1600 S was een ontwerp van Pininfarina en was voorzien van een snellere motor van O.S.C.A.
In 1954 was de Fiat Nuova een vrij algemene verschijning op de wegen, maar 65 jaar later geldt dat niet meer; voor ons evenement in ieder geval was het een primeur.


Nr. 53 - Jensen 541 (1956) Nr. 59 - Maserati Vignale Spider (1960) Nr. 63 - Fiat 1600 S OSCA (1963) Nr. 85 - Fiat Nuova 1100 (1954)

E-types
In het verleden hadden we uiteraard ook al Jaguar E-types aan de start.
Maar dit jaar waren het er opvallend veel:


Nr. 73 - Jaguar E-type (1966) Nr. 82 - Jaguar E-type (1968) Nr. 97 - Jaguar E-type (1971) Nr. 100 - Jaguar E-type (1971) Nr. 114 - Jaguar E-type (1974)

Helden
Vernoemenswaardig zijn wat ons betreft ook de drie equipes die, zoals uit de foto's blijkt, de hele dag open hebben gereden:

Cremers, Winand / Peeters, Nathalie Gilissen, Pitou / Rombouts, Ragnilde) Theunissen, Anton / van Nieuwenhoven, Peter
Nr. 42 - MG TA (1938) Nr. 57 - Austin Healey 3000 MkI (1960) Nr. 81 - Triumph TR6 (1968)

Speciale prijzen
Zowel in de Expert-, Sport- als Tourklasse was er een Mixed Cup.
Indien een equipe reeds een 1e, 2e of 3e prijs overall had behaald schoof de prijs voor de Mixed Cup door.
De drie equipes presteerden overigens allen uitstekend met respectievelijk een 4e, 4e en 5e plaats in de eindstand.

Mixed Cup Expertklasse Mixed Cup Sportklasse Mixed Cup Tourklasse
Zijl, Jan Peter / Zijl, Yolanda - van der Velde, Laurens / van de Boel, Jenny Jamar, Jos / Debor, Carine
Nr. 4 - Porsche 911 (1968) Nr. 27 - Ford Escort Mk1 RS2000 (1973) Nr. 123 - Porsche 911 SC Targa (1979)



In de Sport- en Tourklasse was er een Non-Classic Cup voor equipes met een wagen met een bouwjaar van na 1976. Voor de Expertklasse was er dit jaar geen Non-Classic Cup omdat alle wagens van voor 1977 waren!
Ook bij de Non-Classic Cup schoof de prijs door indien een equipe reeds een 1e, 2e of 3e prijs overall had behaald.

Non-Classic Cup Expertklasse Non-Classic Cup Tourklasse
Gielen, Dominiek / Gielen, Dimitri Vrancken, Isabelle / Van Ongevalle, Matthias
Nr. 34 - Lancia Stratos (1989) Nr. 127 - Alfa Romeo Spider 2000 (1991)



De Hamontse equipe Kristine Hermans en Hilde Verslegers in hun felrode VW Kever waren de winnaars van de Ladies Cup.
De Junior Cup werd met bouwjaar 2005 gewonnen door Lars van Dijk die samen met zijn vader in een Corvette Stingray deelnam. Daarmee versloeg hij met slechts 2 maanden verschil Bram Babeliowsky, maar die mocht als troostprijs de Torenkruier voor de 1e plaats in de Sportklasse ophalen!

Ladies Cup Junior Cup
Hermans, Kristine / Verslegers, Hilde Van Dijk, Dirk / Van Dijk, Lars
Nr. 116 - Volkswagen Kever (1975) Nr. 77 - Chevrolet Corvette Stingray 427 (1967)



Team Cup
De Team Cup werd dit jaar gewonnen door het team "Weerter Rijders" bestaande uit:
Nr. 1 - Meulen, Cor / de Rijk, Bas - Porsche 911 S/T (1971)
Nr. 10 - Mertens, Huub / van der Werf, Ad - Porsche 911 (1976)
Nr. 19 - Leurs, Alexander / Babeliowsky, Bram - Opel Ascona A 1900 (1971)
Nr. 27 - van der Velde, Laurens / van de Boel, Jenny - Ford Escort Mk1 RS2000 (1973)



Vintageklasse & Spirit of the Legend
De Vintageklasse werd gewonnen door Winand Cremers en Nathalie Peeters in hun MG TA uit 1938.
In 2017 heeft Winand met deze wagen deelgenomen aan de Mille Miglia, toen genavigeerd door Raf Claes, die overigens dit jaar ook meedeed aan onze rally.
Als enige pre-war en omdat ze de hele dag open hebben gereden vonden wij als organisatie dat zij ook de Spirit of the Legend verdienden.

1e prijs Vintageklasse
Cremers, Winand / Peeters, Nathalie
Nr. 42 - MG TA (1938)



Tourklasse
Vanwege het karakter van routeboek (hoofdzakelijk bolpijl) is het lastig om een klassement te bekomen. Als immers iedereen de, op het oog eenvoudige, bolpijl route volgt zou ook iedereen alle bordjes moeten vinden! Maar wie het reglement goed had gelezen zag dat er toch wel mogelijkheden waren om het verschil te maken: zo moest er af en toe bij een driehoekje de langste route gereden worden.
Ook was er in het 1e deel van de route een optioneel kaartfragment, met de opmerking dat er wellicht een extra controle te halen viel. En dat was ook zo; de deelnemers die via de kaart reden kregen één controle extra, maar het kostte hen dan ook weer méér moeite om alle andere controles te vinden.

In de middag was er een bolpijl-truc die we hier zullen toelichten:
Het gaat om de bolpijl situatie 14-16 op pagina 22 van het routeboek.
Rechtsaf bij 14 was geen probleem, maar situatie 15 (na 830 meter) was eventueel wél een probleem.
Kijk wat er gebeurde als je té vroeg rechtsaf ging (na 670 meter) bij situatie 15. Dan reed je over een parkeerplaats, kreeg je de (foute) letter R en kon je vervolgens rechtsaf bij de T-splitsing (situatie 16). Als je op de goede afstand rechtsaf ging reed je ook over de parkeerplaats, maar in de andere richting, kreeg je de letter Q en kon je óók rechtsaf bij een T-splitsing!


Slechts 3 equipes vonden alle controles en de winst ging, door hun resultaat bij de regelmatigheidsproef, naar Pierre van de Luytgaarden en Jorn van het Nederend met hun mooie Triumph Herald. Zij hadden slechts 14 seconden afwijking ten opzichte van de ideale rijtijd en deden het daarmee beter dan Stijn Janssen en Els van Thienen die de 2e prijs mochten ontvangen.
Isabelle Vrancken en Matthias Van Ongevalle vervolledigden de top-3 maar waren door het bouwjaar van hun wagen uitgesloten van een overall-prijs maar zij wonnen wel de Non-Classic Cup.
Voor de 3e prijs waren er maar liefst 14 gegadigden met allemaal één gemiste controle en ging de prijs, wederom op basis van de regelmatigheidsproef naar Werner Geuken en Elly Van Gool.

1e prijs Tourklasse 2e prijs Tourklasse 3e prijs Tourklasse
van de Luytgaarden, Pierre / van het Nederend, Jorn Janssen, Stijn / Van Thienen, Els Geukens, Werner / Van Gool, Elly
Nr. 86 - Triumph Herald 12/50 (1968) Nr. 69 - Volkswagen 1500S Type 3 Notchback (1965) Nr. 56 - Triumph TR3A (1959)



Sportklasse
In de Sportklasse was de 3e plaats voor de broers Olivier en Miguel Timmermans die het geluk hadden dat ze de Mercedes 230 SL van hun vader mochten lenen nadat hun eigen BMW er op vrijdag de brui aan had gegeven. Ook wel slim natuurlijk want nu hoefden ze hun wagen niet zelf te poetsen...!
Na een 3e plaats in 2015 was er nu een 2e plaats voor Hedi van de Kimmenade en Linda Custers met hun Porsche Carrera. Volgend jaar de 1e plaats...?
Die kans zit er allicht in want de winnaars van de Sportklasse mogen het volgend jaar proberen in de Expertklasse.
En die winnaars zijn dit jaar Alexander Leurs en Bram Babeliowsky met de Opel Ascona. Opmerkelijk is dat Bram de op één na jongste deelnemer was en tevens dat zijn vader in 2014 winnaar van de Sportklasse was. Zo vader zo zoon dus.
Dat hun overwinning niet gestolen was blijkt uit hun voorsprong van méér dan twee bordjes; een bijzonder knappe prestatie!

1e prijs Sportklasse 2e prijs Sportklasse 3e prijs Sportklasse
Leurs, Alexander / Babeliowsky, Bram van de Kimmenade, Hedi / Custers, Linda Timmermans, Olivier / Timmermans, Miguel
Nr. 19 - Opel Ascona 1.9 SR (1970) Nr. 29 - Porsche 911 Carrera (1975) Nr. 20 - Mercedes 230 SL (1964)



Expertklasse
Er waren dit jaar wat minder inschrijvingen in de Expertklasse dan voorgaande jaren, maar wat we aan kwantiteit verloren werd door de kwaliteit meer dan goed gemaakt; stuk voor stuk equipes met overwinningen op hun palmares in evenementen zoals de Tulpenrally, SLS, Rally van de Grensstreek en Achterhoek Classic Tour, maar ook verschillende oud-winnaars van de Legend of the Fall.
De 3e plaats was voor Huub Mertens en Ad van der Werf met hun Porsche 911.
De (wederom) 2e plaats was voor John Temmink en Wouter Bakker met de BMW 2000. 'Wederom' omdat op vrijdagavond, bij de oefenrit van de Hornenacht, John ook al een 2e plaats behaalde maar met een andere navigator.

Dat het ook allemaal anders had kunnen lopen blijkt wel uit dit verhaal:
De oorspronkelijke inschrijving met startnummer 1 meldde zich namelijk op vrijdagochtend af en leek het erop dat we met maar 9 equipes van start zouden gaan in de Expertklasse. Maar op vrijdagavond, na afloop van de oefenrit voor de Hornenacht die in Weert werd verreden, kon er nog een vervangende equipe worden gevonden.
En dat zij met startnummer 1 dan ook plaats nummer 1 veroverden is natuurlijk wel bijzonder.
Een dikke proficiat aan Cor Meulen en Bas de Rijk met hun welverdiende overwinning!

1e prijs Expertklasse 2e prijs Expertklasse 3e prijs Expertklasse
Meulen, Cor / de Rijk, Bas Temmink, John / Bakker, Wouter Mertens, Huub / van der Werf, Ad
Nr. 1 - Porsche 911 S/T (1971) Nr. 7 - BMW 2000 (1969) Nr. 10 - Porsche 911 (1976)



Met dank aan ...
Wij danken van harte voor hun steun:

- BFOV
- Brouwerij Martens
- Vredestein
- Gemeente Bocholt
- Thibo Verzekeringen




Reacties
Ook dit jaar ontvingen wij weer heel wat reacties van deelnemers, waarvoor onze dank:

"Ik houd er aan om jullie te bedanken voor de puike organisatie van vorige zaterdag. Wij hebben echt genoten van onze eerste deelname.
Tof en nog eens bedankt !"

"Onze felicitaties voor de goed georganiseerde rallydag."

"Voor ons was het onze eerste deelname aan de LOTF. En als het aan ons ligt, zeker niet de laatste. Plezier hebben we in elk geval gehad."

"Het een hele mooie legend. Route en traject was zeer goed."

"De weergoden waren ons dit jaar minder goed gezind maar dat kon de pret niet drukken. Andermaal was de organisatie dik in orde.
Ook de keuze van het parcours, zeker het noordelijke deel, was weer top."

"Bedankt mannen, ook dit jaar hebben we ervan genoten! Bij leven en welzijn zijn we er volgend jaar weer bij."

"Complimenten voor de hele organisatie van de Legend of the Fall voor de mooie wedstrijd. Het was top."

"Het was weer een geslaagde dag, met een geweldige organisatie."

Tenslotte...
... rest ons nog u hartelijk te danken voor (wederom) uw deelname.
Hopelijk mogen wij u weer verwelkomen bij de 20e "LEGEND OF THE FALL", in oktober 2020.

LEGENRALLY VZW
Jan Bové, Paul Vrancken, Bart den Hartog